آیفون‌ایکس، پاشنه آشیل اپل می‌شود؟

آیفون‌ایکس، پاشنه آشیل اپل می‌شود؟

با ورود آیفون ۸ و ۸ پلاس برای فروش در بازار و شروع پیش‌فروش آیفون ایکس، اپل با این مسئله رو‌به‌روست که تقاضا برای این تلفن‌های هوشمند چگونه خواهد بود. احتمالا به دلیل نیاز شدید آنها به حفظ حریم خصوصی، اپل معتقد است که تحقیقات کمی انجام می‌دهد تا دریابد که مشتریان چگونه به محصولات جدید این شرکت واکنش نشان خواهند داد …

به علاوه، از آنجا که آنها هرگز به طور همزمان ۳ محصول جدید را به بازار عرضه نکرده‌اند، داده‌های فروش گذشته شرکت نمی‌توانند در پیش‌بینی این فروش ترکیبی مفید باشند. بنابراین، واقعیت آن است که آنها بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند که تقاضا برای این محصولات چگونه خواهد بود.
به زبان ساده، این احتمال وجود دارد که شاهد اشتباه نادری در بازاریابی اپل باشیم. مشکل بالقوه آن است که جذابیت آیفون ایکس تقاضا برای آیفون ۸ و ۸ پلاس را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد و شایعه شده است که آیفون ایکس در تعداد محدودی عرضه خواهد شد. در نتیجه فروش آیفون ممکن است پایین بیاید.
روانشناسان مصرف‌کننده و جامعه‌شناسان چندین نظریه دارند که می‌تواند به ما کمک کند تا دریابیم که چگونه مشتریان بین این سه تلفن یکی را انتخاب می‌کنند. یک نظریه «اثر سازش» نام دارد. این نشان می‌دهد که وقتی چندین محصول در سطوح مختلف کیفیت و قیمت را در نظر می‌گیریم، بسیاری از مصرف‌کنندگان حد وسط را خواهند گرفت و محصول میانی را انتخاب می‌کنند.
معمولا بازاریاب‌ها به طور راهبردی از این گرایش استفاده می‌کنند. یک نمونه ساده را در نظر بگیرید که در آن شما یک تولیدکننده تلویزیون هستید که دو محصول می‌فروشید: تلویزیون ۵۰ اینچی با قیمت ۵۰۰ دلار و تلویزیون ۶۰ اینچی با قیمت ۸۰۰ دلار. تصور کنید که هدف شما جلب توجه مردم به سوی مدل ۶۰ اینچی است. یکی از راهبردها آن است که یک تلویزیون سوم برای مثال مدل ۷۰ اینچی با قیمت ۱۲۰۰ دلار تولید کنید فقط به این دلیل که وجود آن موجب شود مصرف‌کنندگان شیوه حد وسط را بگیرند و تلویزیون ۶۰ اینچی را انتخاب کنند. چنین تاثیر سازش نتیجه فوق‌العاده‌ای برای اپل خواهد داشت. به عبارت دیگر، حضور آیفون ایکس ممکن است موجب شود که مردم آیفون ۸ پلاس را انتخاب کنند و فروش آن در مقابل آیفون ۸ بالا رود.

 این احتمال وجود دارد که شاهد اشتباه نادری در بازاریابی اپل باشیم. مشکل بالقوه آن است که جذابیت آیفون ایکس تقاضا برای آیفون۸ و ۸پلاس را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد و شایعه شده است که آیفون ایکس در تعداد محدودی عرضه خواهد شد

البته، دلیل اینکه آیفون ۸ پلاس گزینه وسط خواهد بود این است که از نظر قیمت و کیفیت نسبت به دو تلفن دیگر در حد میانی قرار دارد. یعنی ۸ پلاس از نظر طراحی و قابلیت از ایکس ضعیف‌تر است اما قیمت بهتری دارد. از سوی دیگر نیز از ۸ بالاتر است. اما اگر بسیاری از مصرف‌کنندگان اینگونه فکر نکنند و آیفون ایکس را یک گزینه برتر بدانند و به قیمت آن توجه نکنند، چه می‌شود؟ اگر اینگونه باشد ما می‌توانیم روی یک نظریه روانشناسی دیگر تکیه کنیم که می‌گوید مصرف‌کنندگان دوست دارند بالاترین محصول را از بین چند محصول خریداری کنند. برای مثال، در سناریوی تلویزیون، یک تلویزیون ۵۵ اینچی با قیمت ۹۰۰ دلار را اضافه کنید. در مقایسه با مدل ۵۰ اینچی، این تلویزیون اندازه بزرگ‌تری دارد و قیمت آن بالاتر است. با این حال، نسبت به مدل ۶۰ اینچی کوچک‌تر بوده اما قیمت بالاتری دارد. بنابراین تلویزیون ۶۰ اینچی بر این مدل جدید غالب است. وجود مدل ۵۵ اینچی موجب می‌شود که مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به خرید مدل ۶۰ اینچی داشته باشند که در بین این چند محصول برتر است.
از آنجا که آیفون ایکس از نظر طراحی در تاریخچه آیفون از مشخصه‌های جدیدی برخوردار است و یک دوربین جلوی آن می‌تواند قابلیت‌هایی مانند شکلک متحرک و شناسه چهره داشته باشد، طبیعی است که قیمت آن نیز بالاتر باشد.
این خطر وجود دارد که تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان آنطور که انتظار می‌رود نسبت به قیمت حساس نباشند. تحقیقات نشان می‌دهد که در گذشته گاهی اوقات مصرف‌کنندگان محصولات را نه فقط برای قابلیت‌های آن بلکه به عنوان یک کالای لوکس برای نشان دادن وضعیت مالی و ثروت خود خریداری می‌کنند. اینگونه الگوی مصرف می‌تواند به طور بالقوه منحنی تقاضا را به سمت بالا بکشاند و در نتیجه می‌توان گفت در این موارد افزایش قیمت موجب افزایش تقاضا می‌شود. مشخص نیست که این شرایط برای آیفون ایکس نیز پیش‌ بیاید، اما آنچه مشخص است آن است که نقش مهم تلفن‌های هوشمند در زندگی انسان و قابلیت‌هایی که تلفن‌های هوشمند پیشرفته ارائه می‌دهند، موجب می‌شود که بسیاری از مصرف‌کنندگان نسبت به قیمت این دستگاه‌ها چندان حساس نباشند. در نتیجه، این مصرف‌کنندگان ممکن است تصور کنند که آیفون ایکس از آیفون ۸ یا ۸ پلاس برتر است. در نهایت به جای اینکه ۸ پلاس یک گزینه حد وسط برای خرید باشد، آیفون ۸ نقش محصولی را ایفا خواهد کرد که مردم را به سمت خرید آیفون ایکس سوق می‌دهد و فروش این محصول از آنچه آیفون تصور کرده است، بالاتر خواهد بود. اگر تقاضا برای آیفون ایکس در این حد نباشد، فروش آیفون به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
برندسازی اپل با تلفن‌های جدیدش احتمال این سناریو را افزایش داده است. فیل شیلر، معاون ارشد بازاریابی اپل، گفته است که او زمان زیادی را صرف انتخاب نام برای این تلفن‌ها کرده است. این خطر وجود دارد که تصمیم نهایی آنها برای برندسازی تلفن پیشرفته با نام آیفون ایکس در ذهن مصرف‌کنندگان القا کند که این تلفن دو نسل از آیفون ۸ جلوتر است. این موضوع احتمال انتخاب آیفون ایکس توسط مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد. به زبان ساده، اگر شما یک مشتری وضعیت‌محور هستید که می‌خواهید یک آیفون جدید بخرید، چرا باید آیفونی بخرید که همین حالا دو نسل از آیفون موجود در بازار عقب‌تر است؟ بهتر بود اپل به جای نام آیفون ایکس از همان خانواده آیفون ۸ استفاده می‌کرد، برای مثال آیفون ۸ پرو، آیفون ۸ ادیشن یا حتی آیفون ۸ ایکس، زیرا در این صورت ایکس دیگر نسبت به دو تلفن جدید دیگر اپل غالب نخواهد بود، و ۸ پلاس شانس بیشتری دارد تا به یک گزینه مناسب برای خرید تبدیل شود.
انتظار می‌رود که در ماه‌های آتی تیم کوک از برتری‌های بی‌پایان برای توصیف تقاضای آیفون ایکس استفاده کند.

درباره نویسنده

سلام من حسام الدین مظاهری تهرانی هستم، فارغ التحصیل رشته الکترونیک، عاشق این رشته هستم و آرزویم پیشرفت و رشد در آن است. از علاقه مندی های من طراحی مدار، طراحی PCB، مدارات پاور و سوئیچینگ، جی اس ام و رباتیک می باشد.

به لیست انتظار خرید اضافه شوید در اولین فرصت که محصول موجود شد به من اطلاع بده.